Tento príspevok som si cielene odložil až na záver týždňa, lebo mi je srdcu asi najviac lahodiaci, keďže sa týka domácej produkcie s viac ako 170 ročnou tradíciou značky. Nepoznám človeka z Česka alebo Slovenska, ktorý by Tatre neprial, aby bola jednoducho nesmrteľná. Veď to je naša ikona automobilového priemyslu. Cez Liaz, Pragu a Tatru sme sa dostali ako malý stredoeurópsky socialistický štát na obrovskú mapu sveta. Zrazu nás poznali najväčšie pretekárske legendy motoršportu a dodnes sú vo svete miesta, ktoré nepopierateľne ukazujú na prítomnosť značky Tatra a dokazujú patričnú úctu k nej.

Možno to mladšie ročníky vnímajú v dnešnej dobe inak, ale ja patrím k tým, čo už ako chlapci sledovali najprestížnejšiu súťaž Rallye Paríž-Dakar a taktiež fenomenálnu výpravu Tatrou okolo sveta. Svoju knihu Tatra kolem světa, napísanú pánom Stanislavom Synkom som niekde v zápale sťahovania stratil, ale pred rokom mi rovnakú daroval kamarát, takže som si ju opäť mohol z nostalgie prečítať a vžiť sa do kože členov výpravy s legendárnou Tatrou 815 GTC. Fascinujúce je, že páni vyrazili zo socialistického Československa v marci roku 1987, prejazdili 6 kontinentov, 67 krajín, najazdili okolo 200 tisíc kilometrov. Medzitým boli uväznení v Guatemale, potom v Číne jeden člen posádky tragicky zahynul a vrátili sa naspäť do rodnej krajiny v máji 1990, v ktorej sa zmenil nielen režim, ale celkovo názov štátu bol už iný… Odporúčam prečítať, skvelá kniha.
Trochu som sa nechal uniesť spomienkami na úžasné čítanie a pár sfilmovaných záberov, no vráťme sa do prítomnosti. Tatra, ako aj niekoľko ďalších postkomunistických fabrík skončila s nie príliš lákavými výsledkami na lopatkách a ako celok sa dostala až do exekučnej dražby. Vtedy v roku 2013 ju získali do vlastníctva českí podnikatelia Jaroslav Strnad a René Matera. V dnešnej dobe výrobný závod vlastní s 65% podielom firma Czechoslovak Group, vedie ju starší syn Michal Strnad a 35% podiel patrí spoločnosti Promet Group, ktorá je pod patronátom spomínanej rodiny Reného Materu.
TATRA PHOENIX 10×10 nesie poradové číslo 10 000
Tatra Trucks a.s. v stredu slávnostne oznámila, že z montážnej linky výrobného závodu vychádza nákladný automobil s poradovým číslom 10 tisíc pod vedením nových majiteľov fabriky Tatra. Jubilejná Tatra Phoenix 10×10 poputuje až do ďalekej Austrálie do tamojšej ťažobnej firmy. Asi to neprekvapuje fanúšikov značky Tatra, že je o ňu záujem aj u protinožcov. Hold, aj tam potrebujú poriadne nákladné vozidlá, ktoré majú poctivo slúžiť aj keď sa ocitnú ďaleko od pohodlných asfaltových diaľnic 😉
Gratulujeme Tatre a prajeme ešte veľa úžasných jubilejných momentov
Zdroj: Tatra Trucks